Wycofanie komputera z działalności – jak rozliczyć?

2017-06-30 19:19:07 Wycofanie komputera z działalności – jak rozliczyć?

Środki trwałe, takie jak np. komputer można wycofać z działalności gospodarczej i użytkować je w celach prywatnych. Podatnik musi jednak dopełnić pewnych formalności i powinien mieć świadomość konsekwencji podatkowych, jakie są związane z wycofaniem ich z prowadzonej przez siebie działalności. Konieczne jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji, w czym pomóc może biuro rachunkowe Fintaxis Finanse.

Protokół przekazania środka trwałego na potrzeby własne

Decydując się na wycofanie środka trwałego na cele osobiste, konieczne jest sporządzenie protokołu, który zawiera:

  • datę wystawienia dokumentu
  • dane dotyczące firmy
  • konkretną datę przekazania środka trwałego na cele osobiste
  • dane dotyczące środka trwałego, np. komputera
  • podpis przedsiębiorcy

Doradca podatkowy z naszego biura rachunkowego przypomina również o obowiązku wykreślenia go z ewidencji środków trwałych i przechowywania protokołu wraz z całą dokumentacją księgową firmy.

Podatek dochodowy i podatek VAT

Warto wiedzieć, że samo wycofanie komputera z działalności na cele osobiste nie wywołuje żadnych konsekwencji w podatku dochodowym. Sprzedaż go w okresie do 6 lat od wycofania powoduje natomiast, że otrzymane przychody muszą być opodatkowane w taki sam sposób, jak przychód, który został osiągnięty w działalności. Jeżeli jednak do sprzedaży dojdzie po upływie 6 lat, to nie są już generowane przychody z działalności.

Podatnicy korzystający z możliwości odliczenia VAT od zakupionego środka trwałego, są zobowiązani do naliczenia go w momencie wycofania środka z działalności. Podatek odliczany jest według aktualnej ceny rynkowej środka, np. komputera. W tym celu przygotowuje się wewnętrzny dokument opodatkowania. Obowiązek jego sporządzenia zniesiony został w 2014 roku, jednak dla udowodnienia transakcji warto taki dokument przygotować. Jeżeli jednak przedsiębiorca jest zwolniony z VAT, również w przypadku podatków VAT wycofanie środków trwałych z działalności nie wywołuje żadnych skutków podatkowych, o czym informuje klienta księgową lub księgowy z biura rachunkowego.

Podatnicy, którzy zdecydowali się na prowadzenie księgowości w biurze rachunkowym Fintaxis Finanse, nie muszą samodzielnie sporządzać powyższych dokumentów. Otrzymują oni kompleksowe wsparcie również w przypadku wycofania środków trwałych z działalności.

Jeżeli masz pytania dotyczące wycofania innych środków trwałych z działalności gospodarczej zapytaj nas o to. Nasi księgowi lub doradca podatkowy odpowie na Twoje pytania.

Koszty, Środki trwałe, wycofanie środka trwałego, Biura rachunkowe Wrocław, księgowa Wrocław, księgowy Wrocław,  Doradca Podatkowy Wrocław, Kancelaria Podatkowa Wrocław, Biuro Rachunkowe Wrocław, Biuro Podatkowe Wrocław, Kadry i Płace Wrocław, kadry Wrocław, płace Wrocław, rozliczanie pracowników Wrocław, rozliczanie obcokrajowców Wrocław, Księgowość Online Wrocław, Biuro Księgowe Wrocław, biuro rachunkowe Wrocław Psie Pole, Księgowość Wrocław, doradztwo finansowe Wrocław, Doradcy finansowi Wrocław, kredyty Wrocław, kredyt firmowy Wrocław, jeremie Wrocław, jeremie dolnośląskie, Fintaxis Finanse.

Pozostałe aktualności

2019-06-18 15:06:28 Nowe przepisy SPLIT PAYMENT już od września 2019 roku
Czytaj więcej →
2019-05-05 17:28:51 Mikropożyczka i pożyczka rozwojowa woj. dolnośląskie
Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu