
Środki trwałe, takie jak np. komputer można wycofać z działalności gospodarczej i użytkować je w celach prywatnych. Podatnik musi jednak dopełnić pewnych formalności i powinien mieć świadomość konsekwencji podatkowych, jakie są związane z wycofaniem ich z prowadzonej przez siebie działalności. Konieczne jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji, w czym pomóc może biuro rachunkowe Fintaxis Finanse.
Protokół przekazania środka trwałego na potrzeby własne
Decydując się na wycofanie środka trwałego na cele osobiste, konieczne jest sporządzenie protokołu, który zawiera:
- datę wystawienia dokumentu
- dane dotyczące firmy
- konkretną datę przekazania środka trwałego na cele osobiste
- dane dotyczące środka trwałego, np. komputera
- podpis przedsiębiorcy
Doradca podatkowy z naszego biura rachunkowego przypomina również o obowiązku wykreślenia go z ewidencji środków trwałych i przechowywania protokołu wraz z całą dokumentacją księgową firmy.
Podatek dochodowy i podatek VAT
Warto wiedzieć, że samo wycofanie komputera z działalności na cele osobiste nie wywołuje żadnych konsekwencji w podatku dochodowym. Sprzedaż go w okresie do 6 lat od wycofania powoduje natomiast, że otrzymane przychody muszą być opodatkowane w taki sam sposób, jak przychód, który został osiągnięty w działalności. Jeżeli jednak do sprzedaży dojdzie po upływie 6 lat, to nie są już generowane przychody z działalności.
Podatnicy korzystający z możliwości odliczenia VAT od zakupionego środka trwałego, są zobowiązani do naliczenia go w momencie wycofania środka z działalności. Podatek odliczany jest według aktualnej ceny rynkowej środka, np. komputera. W tym celu przygotowuje się wewnętrzny dokument opodatkowania. Obowiązek jego sporządzenia zniesiony został w 2014 roku, jednak dla udowodnienia transakcji warto taki dokument przygotować. Jeżeli jednak przedsiębiorca jest zwolniony z VAT, również w przypadku podatków VAT wycofanie środków trwałych z działalności nie wywołuje żadnych skutków podatkowych, o czym informuje klienta księgową lub księgowy z biura rachunkowego.
Podatnicy, którzy zdecydowali się na prowadzenie księgowości w biurze rachunkowym Fintaxis Finanse, nie muszą samodzielnie sporządzać powyższych dokumentów. Otrzymują oni kompleksowe wsparcie również w przypadku wycofania środków trwałych z działalności.
Jeżeli masz pytania dotyczące wycofania innych środków trwałych z działalności gospodarczej zapytaj nas o to. Nasi księgowi lub doradca podatkowy odpowie na Twoje pytania.