Wykonując jakikolwiek przelew należy upewnić się, że numer konta, który wpisaliśmy jest prawidłowy. W przeciwnym wypadku odzyskanie pieniędzy wysłanych do innego odbiorcy niż mieliśmy zamiar może sprawić wiele trudności – mówi Ekspert Finansowy z Biura Rachunkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu.
Ze względu na dużą ilość cyfr, bardzo łatwo popełnić błąd. Banki nie weryfikują odbiorców, więc jeżeli wykonaliśmy przelew, ale pieniądze nie zostały jeszcze pobrane z naszego konta – należy niezwłocznie anulować transakcje. Nie posiadają także obowiązku, by weryfikować czy konkretny numer rachunku bankowego należy rzeczywiście do danej osoby. Jeżeli numer rachunku istnieje, jest to wystarczające do możliwości zrealizowania przelewu.
Jeżeli wysłaliśmy przelew do innego odbiorcy niż chcieliśmy to według ustawy nie możemy poznać imienia i nazwiska osoby, do której przelew dotarł. W taki sposób banki chronią swoich klientów. Warto zaznaczyć, że system ELIXIR zaprojektowany jest w taki sposób, aby wyłapywać pomyłki, jeżeli została pomylona tylko jedna cyfra z całego numeru rachunku.
Bardzo ważna jest szybka interwencja jeżeli popełnimy błąd dokonując przelewu środków z rachunku bankowego.
Aktualnie niektóre banki dają taką możliwość użytkownikom, aby sami mogli anulować transakcje. W przypadku gdy już jest za późno, trzeba jak najprędzej zgłosić ten fakt konsultantowi danej instytucji finansowej. Sesje przelewów odbywają się od dwóch do trzech razy na dzień, więc jeżeli zorientujemy się o pomyłce przed sesją wychodząca, istnieje spora szansa na odzyskanie naszych środków na koncie.
Niestety jeżeli środki na koncie zostały zaksięgowane już u odbiorcy, wtedy możemy jedynie liczyć na jego uczciwość i zwrot naszych pieniędzy. W siedzibach banków również nie możemy uzyskać informacji na temat naszego omyłkowego odbiorcy ze względu na tajemnicę bankową, która chroni klientów. Pozostaje nam jedynie napisać reklamację do naszego banku i już tylko po jego stronie stoi wysłanie do omyłkowego odbiorcy wezwania do zwrotu pieniędzy. Według artykułu 405 Kodeksu Cywilnego, osoba która omyłkowo otrzymała przelew musi te pieniądze zwrócić nadawcy.
W przypadku pomyłki w przelewie dla firmy udzielającej nam pożyczki ratalnej należy niezwłocznie powiadomić firmę o zaistniałej sytuacji, gdyż każdy pożyczkobiorca posiada swoje odrębne konto. W takich sytuacjach najlepiej sprawdzi się ustawienie zlecenia stałego, które pomoże nam uniknąć pomyłki i opóźnień w płatnościach.
Biuro Księgowe Fintaxis Finanse