
Przypominamy, że z dniem 15 marca 2018 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), nakazująca organizacjom pozarządowym zmianę dotychczasowego sposobu składania sprawozdań finansowych. Nowe rozporządzenie nakłada na przedsiębiorców obowiązek elektronicznego przesyłania dokumentów finansowych, nie zaś jak dotychczas w formie papierowej.
Doradca Podatkowy z naszego biura rachunkowego informuje, że zmiany w ustawie o KRS będą z pewnością dużą rewolucją dla wielu podmiotów. Ostatnie dane resortu sprawiedliwości mówią o 99% przedsiębiorców, którzy składali sprawozdania na papierze. Tylko 1% korzystał z drogi elektronicznej, która jak dotąd była płatna. Teraz, jak tłumaczy Doradca podatkowy firmy Fintaxis Finanse z Wrocławia, ma się to zmienić.
Ustawodawca chce, aby dokumenty wysyłane były za pośrednictwem specjalnego, bezpłatnego, systemu teleinformacyjnego. Będzie można też korzystać z dotychczasowego systemu składania sprawozdań, jednak pozostanie on płatny. W pierwszym etapie, przejściowym, trwającym od 15 marca do 30 września 2018r., będzie możliwe przesłanie skanów dokumentów za 2017 rok.
Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśniło, jak przesłać dokumenty:
„Od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., tj. w okresie przejściowym, trzeba będzie:
- sporządzić sprawozdanie finansowe tradycyjnie,
- po podpisaniu zeskanować je, tworząc elektroniczną kopię (skan),
- podpisać tę kopię zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy nowelizującej
- zgłosić do repozytorium dokumentów finansowych”.
Natomiast od 1 października wejdzie w życie obowiązek nie tylko składania, ale również sporządzania sprawozdań finansowych wyłącznie w postaci elektronicznej. Co więcej, konieczne będzie podpisanie dokumentów kwalifikowanym podpisem lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu. Tym samym na przedsiębiorcach zostanie wymuszony obowiązek posiadania podpisów elektronicznych.
Biuro rachunkowe Fintaxis Finanse podkreśla, że w obecnej chwili podpisy elektroniczne są ściśle powiązane z posiadaniem polskiego numeru PESEL lub NIP, stąd nasuwa się pytanie o przedsiębiorców zagranicznych, którzy założyli swoje spółki w Polsce, a których członkowie zarządu z racji obywatelstwa nie posiadają wymaganego polskiego numeru PESEL ani NIP. Czy ich dokumenty będą bez problemu obsługiwane przez nowy system KRS pokażą zapewne najbliższe miesiące.
Repozytorium Dokumentów Finansowych działa od 15 marca 2018 r. na stronie KRS.