
Zmiany w podatku VAT od 2017 r. wprowadzają obowiązek wysyłki wszystkich deklaracji VAT wyłącznie w formie e-deklaracji. Poczta polska idzie w odstawkę. Również nie będzie można składać ich osobiście w US.
Z powodu nowelizacji ustawy o VAT wszyscy podatnicy zobowiązani będą wysyłać deklaracje dotyczące podatku od towarów i usług wyłącznie w formie elektronicznej. Oznacza to, że wysyłanie poniższych deklaracji będzie dopuszczalne w oparciu o dane uwierzytelniające i dotyczyć będzie podatników będących osobami fizycznymi lub podmiotów będących osobami fizycznymi:
- VAT-7,
- VAT-7K,
- VAT-7D;
- informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27);
- informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE);
- korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK).
Podpis elektroniczny oparty jest na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika, płatnika lub podmiotu przesyłającego deklarację lub przez podanie:
- identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL;
- imieniu (pierwszym);
- nazwisku;
- dacie urodzenia;
- kwocie przychodu wskazanej w odpowiedniej deklaracji podatkowej podatnika za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji lub podań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.
W przypadku innych podatników, deklaracje VAT będą mogły być od 2017 r. wysyłane do urzędu skarbowego wyłącznie w oparciu o bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowalny za pomocą ważnego certyfikatu.
Złożenie deklaracji z pominięciem zastosowania środków komunikacji elektronicznej będzie uznawane za wykroczenie skarbowe – wynika to z aktualnej nowelizacji ustawy o VAT.
Biuro Rachunkowe, Biuro Podatkowe Fintaxis Finanse.