Problematyczni dłużnicy – mamy na nich sposoby!

2016-10-12 02:34:45 Problematyczni dłużnicy – mamy na nich sposoby!

Problem opóźnień w płatności jest znany każdemu przedsiębiorcy. Nieterminowe płatności stanowią zagrożenie dla płynności finansowej firmy. Egzekwowanie samemu pieniędzy jest często bardzo trudne i wiąże się z długim oczekiwaniem na zapłatę. Starajmy się więc zapobiegać zamiast szukać rozwiązań.

 

1. Sprawdź Klienta
Weryfikację zacznij od podstawowych informacji. Są one ogólnodostępne w Internecie. Warto również przeanalizować dokumenty takie jak: sprawozdania finansowe, zaświadczenia z banków czy urzędów, a także rekomendacje. Można również popytać znajomych z branży czy mieli już styczność z potencjalnym kontrahentem. Warto jednak pamiętać, że niektóre fakty mogą być zatajone. Jeżeli gra ma się toczyć o naprawdę duże pieniądze można skorzystać z pomocy wywiadowni gospodarczej, która sporządzi bardzo dokładny raport, który będzie zawierał dane zebrane z takich źródeł jak Krajowy Rejestr Sądowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej czy rejestr REGON. Wywiadownia przeanalizuje również oficjalne sprawozdania finansowe publikowane przez przedsiębiorstwa, informacje znalezione w Internecie i te, które pozyska w ramach telefonicznych ankiet

2. Przygotuj dokładną umowę
Umowa jest podstawowym elementem współpracy dlatego tak ważne jest, aby obie strony były w niej w jakiś sposób chronione. Powinna spełniać wymogi prawne ale być czytelna i zrozumiała. Trzeba pamiętać, że od sformułowania każdego punktu zależy bezpieczeństwo naszego Biznesu. W umowie przede wszystkim określamy na czym ma polegać wykonywane świadczenie i w jakim terminie powinno zostać wykonane, jakie wynagrodzenie nam się należy i jakie będą konsekwencje dla obu stron jeżeli nie spełnimy któregokolwiek z warunków umowy.

3. Nie dopuść aby Klient o Tobie zapomniał
Monitoring faktur jest jedną z najprostszych oraz najskuteczniejszych metod radzenia sobie z niepłacącymi Klientami. Działa tutaj bardzo prosta zasada – im dłużej my nie dajemy znać o sobie, tym dłużej Klient myśli, że może mu się upiec. Warto więc dbać o politykę kredytową firmy. Dzięki niej możemy stale obserwować poziom finansów przedsiębiorstwa i reagować na znaczny spadek wpływów. Pamiętaj, że najważniejsze są przejrzyste zasady współpracy. Negocjuj warunki i pozwól negocjować kontrahentom. Bądź elastyczny w ustalaniu spłacania faktur, przygotuj oferty planów ratalnych – zawsze lepiej mieć trochę miej ale terminowo niż nie dostać zapłaty w ogóle.

Pobierz PDF ↓

Pozostałe aktualności

2019-06-18 15:06:28 Nowe przepisy SPLIT PAYMENT już od września 2019 roku
Czytaj więcej →
2019-05-05 17:28:51 Mikropożyczka i pożyczka rozwojowa woj. dolnośląskie
Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu