Lunch z kontrahentem w kosztach uzyskania przychodu

2017-04-10 21:59:28 Lunch z kontrahentem w kosztach uzyskania przychodu

17 czerwca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał pozytywną odpowiedź na pytanie dotyczące zaliczenia lunchu z kontrahentem do kosztów uzyskania przychodu. Od tego czasu takie spotkanie można postrzegać jako wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub utrzymania jego źródła. Kiedy istnieje taka możliwość oraz czy każdy obiad z klientem i partnerem biznesowym spełnia odpowiednie wymagania?

 Spotkanie związane z działalnością firmy

Podstawowym wymogiem, jaki należy spełnić, aby księgowa z Fintaxis Finanse mogła lunch z kontrahentem wliczyć w koszty uzyskania przychodu Twojej firmy, jest konieczność prowadzenia negocjacji i rozmów podczas takiego spotkania. Tylko wówczas koszty poniesione z tytułu obiadu z klientem lub partnerem biznesowym można uznać za koszty uzyskania przychodu. Jak jednak to udowodnić i odpowiednio udokumentować?

Najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie odpowiedniego protokołu, który przedstawiać będzie przebieg spotkania. Powinny się w nim znaleźć wszystkie istotne informacje, potwierdzające, że podczas niego prowadzono rozmowy w celu ustalenia pewnych warunków współpracy czy też zagadnień związanych ze wspólnie realizowanym projektem. W dokumencie należy umieścić datę i miejsce spotkania, imiona i nazwiska jego uczestników, cel spotkania i ustalenia, jakich dokonano. Jeżeli korzystano  dodatkowych materiałów, jak broszury, katalogi czy ulotki, warto je przedstawić jako dowód potwierdzający przebieg rozmów.

Lunch z kontrahentem w celu poprawy wizerunku firmy

Celem spotkania nie może być jednak jedynie poprawa wizerunku naszej firmy. W takiej sytuacji nie możemy go wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Z tego powodu niezwykle ważne jest odpowiednie udokumentowanie lunchu z klientem, aby nie pojawiły się żadne wątpliwości, które mogłyby spowodować, że nie zostanie ono potraktowane jako spotkanie w celach biznesowych.

Ponadto, przy prowadzeniu księgowości do kosztów uzyskania przychodu nie zaliczymy napojów alkoholowych, ponieważ wydatki na nie są traktowane jako te o charakterze reprezentacyjnym. Jeżeli lunch odbył się w celu negocjacji biznesowych, ale spożywane były na nim napoje alkoholowe, nie zostaną one uwzględnione w rozliczeniu.

Warto pamiętać również o tym, że księgowość online prowadzona przez Fintaxis Finanse pozwala na dokumentowanie takich spotkań w celu wliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu. Wygodne rozwiązania i uproszczona procedura ułatwiają wszelką dokumentację z tym związaną.

Doradca Podatkowy, Kancelaria Podatkowa, Biuro Rachunkowe, Biuro Podatkowe, Kadry i Płace, Księgowość Online, Biuro Rachunkowe Online, Fintaxis Finanse.

Pozostałe aktualności

2019-06-18 15:06:28 Nowe przepisy SPLIT PAYMENT już od września 2019 roku
Czytaj więcej →
2019-05-05 17:28:51 Mikropożyczka i pożyczka rozwojowa woj. dolnośląskie
Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu