Kontrola po założeniu działalności gospodarczej i zgłoszeniu do VAT

2019-04-23 17:12:49 Kontrola po założeniu działalności gospodarczej i zgłoszeniu do VAT

Założyłeś działalność gospodarczą i zgłaszasz się do podatku VAT? Spodziewaj się kontroli z Urzędu Skarbowego.

Założenie działalności gospodarczej nie jest szczególnie skomplikowane, wystarczy wypełnić kilka dokumentów, w których w jedną z rubryk przyszły przedsiębiorca wpisuje miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli przedsiębiorca zgłasza się do podatku VAT, urzędnik z Urzędu Skarbowego ma obowiązek sprawdzić czy pod wskazanym adresem rzeczywiście będzie prowadzona firma – tłumaczy księgowa z biura rachunkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu

Każdego roku ujawniane są nadużycia związane z zakładaniem firm na tzw. „słupy” , które w głównej mierze jest powiązane z wyłudzaniem VAT-u. W 2016 roku w celu uszczelnienia systemu podatkowego oraz wyeliminowania takich właśnie nadużyć rząd zaproponował, by  przeprowadzać kontrole czy pod wskazanym adresem rzeczywiście prowadzona jest działalność.

W celu uszczelnienia systemu i ograniczeniu wyłudzania VAT,  przy rejestracji każda nowa firma zostanie skontrolowana przez Urząd Skarbowy.

Urzędnicy sprawdzają przeszłość przedsiębiorcy, czy nie zalega z podatkami za ostatnie dwa lata, sprawdzają miejsce prowadzenia działalności – czy pod wskazanym w dokumentach adresie przedsiębiorca faktycznie będzie prowadził firmę. Kontrola taka nie powinna należeć do stresujących ponieważ sprowadzać się będzie do jednego kluczowego pytania – czy pod wskazanym adresem rzeczywiście prowadzona będzie działalność gospodarcza?

Co jeżeli inspektor US nie zastanie przedsiębiorcy pod wskazanym adresem?

Jeżeli  urzędnik nie zastanie przedsiębiorcy pod wskazanym adresem to wówczas otrzyma on wezwanie  do Urzędu Skarbowego. Podczas wizyty w Urzędzie Skarbowym zostanie zapytany czy pod wskazanym adresem  w dokumentach rejestracyjnych, faktycznie prowadzona jest działalność. 

Co jeżeli jako adres wykonywania działalności przedsiębiorca podał adres do którego nie ma prawa?

W takiej sytuacji będzie wymagane, by przedsiębiorca przedstawił np. umowę najmu lub umowę użyczenia lokalu. Najważniejsze, by przedsiębiorca wykazał, że zakładając działalność gospodarczą pod wskazanym adresem miał do tego prawo.

Co w sytuacji jeżeli przedsiębiorca nie ma stałego miejsca wykonywania działalności?

W przypadku jednoosobowej działalności, której działalność wiąże się z częstą zmianą miejsca jej wykonywania lub ma charakter mobilny, nie ma obowiązku we wniosku CEIDG wskazywać miejsca wykonywania działalności, jedynym wpisanym adresem może być wówczas adres do doręczeń. Stałe miejsce wykonywania działalności wpisuje się w przypadku prowadzenia działalności na stale powiązanej z danym adresem- np. sklep.

Potrzebujesz pomocy w założeniu działalności gospodarczej? Nie chcesz obawiać się kontroli z Urzędu Skarbowego? Skontaktuj się  biurem rachunkowym Fintaxis Finanse z Wrocławia.

Nasze biuro podatkowe dopełni wszelkich starań, byś Ty mógł spokojnie zająć się rozwijaniem swojego biznesu. W razie jakichkolwiek pytań nasze księgowe będą do Twojej dyspozycji, by ewentualne kontrole fiskusa nie były dla Ciebie tylko formalnością.

Biuro Rachunkowe Fintaxis Finanse Wrocław

Pozostałe aktualności

2019-06-18 15:06:28 Nowe przepisy SPLIT PAYMENT już od września 2019 roku
Czytaj więcej →
2019-05-05 17:28:51 Mikropożyczka i pożyczka rozwojowa woj. dolnośląskie
Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu