W 2020 r. przestępcy skradli około 38,5 mln zł, a w 2021 r. 57,6 mln zł. Przez ostatnie kwartały ubiegłego roku odnotowano aż 172 tysiące kradzieży. To wyraźny sygnał, że przestępcy są nie tylko coraz bardziej skuteczni, ale i opracowują coraz więcej sposobów na to, by wzbogacić się, zyskując dostęp do cudzych kart płatniczych. Co gorsza, gdy przestępca skradnie kartę kredytową, na której ofiara ma otwarty limit, złodziej bez problemu może nie tylko pobrać bieżące środki, ale jeszcze zaciągać kredyt i obciążyć właściciela karty spłatą zobowiązań, na które nigdy by się nie zdecydował.
W takim razie jak się ochronić?
– Gdy płacimy kartą, nie oddawajmy jej w ręce sprzedawcy. Sytuacje, gdy ktoś znika z naszą kartą na zapleczu sklepu, powołując się na przykład na brak zasięgu w terminalu, są niedopuszczalne!! Wystarczy chwila, by sfotografować nośnik z obu stron lub odcisnąć go w imprinterze, wtedy złodziej bez problemu będzie mógł pobierać środki z naszego konta bankowego.
– Zanim skorzystamy z bankomatu, warto mu się przyjrzeć, szczególnie tym, które są zlokalizowane poza placówkami banków. Jeśli zauważymy jakiekolwiek elementy urządzenia, które różnią się od innych, np. klawiatura wyraźnie wystaje, zrezygnujmy z wypłaty pieniędzy. Sprawdźmy też, czy czytnik kart jest stabilnie zamocowany. Jeśli jest obluzowany lub można go wyciągnąć, z pewnością nie powinno tak być i najpewniej urządzenie zostało zmodyfikowane przez przestępców w celu przechwycenia naszej karty płatniczej.
-Uważnie korzystaj ze swojej karty i nie udostępniaj jej osobom trzecim. Te same zalecenia dotyczą także kodu PIN oraz umieszczonego na jej rewersie kodu CVV/CVC. Uzyskanie danych karty przez osoby niepowołane może okazać się bardzo kosztowne dla jej właściciela. Niezależnie od powodów utraty “plastiku” należy bezzwłocznie poinformować o tym fakcie bank.
– Nigdy nie odpowiadaj, nie klikaj linków ani nie otwieraj załączników z niechcianych lub podejrzanych wiadomości e-mail. Mogą one przenieść Cię na legalnie wyglądające strony, na których będziesz zachęcany do wprowadzenia swoich danych, które mogą zostać wykorzystane! Bądź czujny.
-Nie ujawniaj żadnych szczegółowych danych przez telefon, nawet jeśli osoba po drugiej stronie brzmi przekonująco. Zapytaj, skąd dzwoni, a następnie oddzwoń do tej organizacji, aby to zweryfikować – oddzwaniaj wyłącznie na oficjalne numery telefonu, a nie te podane przez rzekomego konsultanta!
-Pobieraj aplikacje tylko z legalnych i sprawdzonych sklepów
– Najlepiej zainstaluj oprogramowanie chroniące przed złośliwym oprogramowaniem i wirusami, w tym ochronę przed phishingiem, pochodzące od renomowanego dostawcy zabezpieczeń na wszystkich swoich urządzeniach.
Właściciel karty powinien przede wszystkim:
-Podpisać kartę w wyznaczonym miejscu;
-Zadbać o to, żeby numer PIN nie wpadł w niepowołane ręce: powodem do odmowy wypłaty rekompensaty może być więc np. zapisanie go bezpośrednio na karcie lub przechowywanie notatki w jej pobliżu (np. w portfelu);
-Nie przekazywać karty osobom trzecim;
-Przechowywać kartę w bezpiecznym miejscu;
-Niezwłocznie zgłosić utratę karty płatniczej – jeżeli instytucja uzna, że karta nie została zastrzeżona bezpośrednio po stwierdzeniu jej braku, może być to podstawą do odmowy wypłaty rekompensaty.
Skontaktuj się z Ekspertem Fintaxis Finanse po więcej informacji.
☎ tel. +48 22 164 78 16 ☎