
Prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu swojego zamieszkania, czyli domu lub mieszkaniu, w ostatnich czasach stało się zjawiskiem bardzo popularnym. Jest to charakterystyczne – szczególnie dla jednoosobowych działalności gospodarczych i małych firm. Czy tacy podatnicy mogą napotkać więcej trudności przy rozliczeniach? Jak ich uniknąć i zadbać o właściwe prowadzenie księgowości?
Działalność we własnym mieszkaniu, a koszty uzyskania przychodów
Przy okazji takiej formy prowadzenia działalności gospodarczej nasuwa się pytanie – czy wydatki na utrzymanie i eksploatację mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Podatnik ma takie prawo, jednak tylko wtedy, kiedy w lokalu mieszkalnym zostało wydzielone pomieszczenie przeznaczone do celów prowadzenia firmy. Problem pojawia się, kiedy pomieszczenie jest użytkowane zarówno w celach osobistych i tylko dodatkowo w celach biznesowych. W takich okolicznościach uznaje się, że wydatki związane z tego utrzymaniem są prywatne i nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wymagane jest więc od podatnika stosowne uzasadnienie, które potwierdzałoby, że wydatki związane są z działalnością gospodarczą.
Wydatki, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu najczęściej związane jest z wyborem internetowego biura rachunkowego, co ma jeszcze bardziej ułatwić oraz usprawnić zarządzanie księgowością firmy. Trzeba jednak pamiętać, internetowa księgowość powinna również oferować podatnikom wsparcie ekspertów, którzy pomogą im odpowiednio uwzględnić te wydatki, które w rzeczywistości można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wśród nich wyróżnić można m.in.:
- odpis amortyzacyjny – dotyczy on tej części mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w celach prowadzenia firmy. Podstawą odpisu jest wartość początkowa mieszkania, w przypadku nabycia – cena nabycia mieszkania, w przypadku wytworzenia – koszty wytworzenia
- wyposażenie mieszkania – nie każde meble jednak mogą zostać uwzględnione. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o biurko, krzesło czy inne meble związane z wyposażeniem tego pomieszczenia, które zostało przeznaczone na biuro
- kredyt mieszkaniowy – nie dotyczy on całości raty kredytowej, a jedynie odsetek. Trzeba pamiętać, że jeżeli mieszkanie użytkowane jest w celach prywatnych i firmowych odsetki zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów w odpowiedniej proporcji, która odpowiada procentowemu udziałowi powierzchni wykorzystywanej wyłącznie w celach firmowych do ogólnej powierzchni mieszkania.
Wsparcie w prowadzeniu księgowości we Wrocławiu w tym zakresie oferuje również biuro rachunkowe Fintaxis Finanse, które jednocześnie świadczy usługi tradycyjnie oraz online.
Doradca Podatkowy, Kancelaria Podatkowa, Biuro Rachunkowe, Biuro Podatkowe, Kadry i Płace, Księgowość Online, Biuro Rachunkowe Online, Fintaxis Finanse.