„To wrzucę sobie w koszty…” – wielu przedsiębiorców korzysta z przywileju zaliczenia pewnych wydatków związanych z firmą do kosztów uzyskania przychodów. Nie jest jednak to ich obowiązek, prawo nie wymaga tego od nich, natomiast zapewnia im taką możliwość. W praktyce oznacza to pomniejszenie podstawy opodatkowania i wspomniane koszty uzyskania przychodów. Podatnicy tym samym zyskują mnóstwo korzyści.
Co najczęściej wrzucamy w koszty?
Aby można było zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi on spełniać pewne warunki. Przede wszystkim wymagane jest, aby dotyczył bezpośrednio firmy, czyli był wydatkiem firmowym. Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów nazywamy wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto, muszą być odpowiednio udokumentowanie, co bardzo często podkreśla doradca podatkowy z biura rachunkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu.
Najczęściej przedsiębiorcy do wydatków firmowych zaliczają towary handlowe i materiały podstawowe. Również pieczęć firmowa, utrzymanie oraz wyposażenie lokalu, wszelkie opłaty bankowe i usługi księgowe, czyli prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe, mogą być kosztami uzyskania przychodów. Jeżeli w prowadzeniu działalności i świadczeniu usług niezbędne jest posiadanie i korzystanie z auta, to również wydatki z nim związane, jak np. zakup paliwa, są zgodne z definicją kosztów uzyskania przychodów.
Rozliczamy koszty
Rozliczając koszty, trzeba pamiętać o kilku istotnych kwestiach, bez których wykonanie tej czynności nie będzie możliwe. Otóż, wymagany jest wybór formy opodatkowania, w której rozliczane będą koszty. Metody, jakie stosowane są w rozliczaniach kosztów, to metoda kasowa i memoriałowa. Warto ponadto zapoznać się z listą kosztów negatywnych, których nie można rozliczyć na gruncie podatków dochodowych. Niekiedy wydatek jest środkiem trwałym lub podlega amortyzacji. W takiej sytuacji konieczne jest ustalenie zasad amortyzacji, wysokości ich rat i metod rozliczania odpisów. Niezwykle ważne jest jednak prawidłowe udokumentowanie wydatku, w czym pomoc uzyskują podatnicy, którzy korzystają z usługi prowadzenia księgowości biura rachunkowego Fintaxis Finanse.
Dowodami poniesionych wydatków firmowych mogą być faktury, faktury VAT RR, dokumenty celne i rachunki, inne dowody, które zostały wymienione w par. 13 i 14 rozporządzenia oraz dokumenty związane z korektą kosztów.
Wiele osób zastanawia się, czy prowadząc działalność gospodarczą we własnym domu, wydatki poniesione z tego tytułu również mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Odpowiednia dokumentacja, a także wiarygodne dowody zapewniają taką możliwość.
Klienci biura rachunkowego Fintaxis Finanse każdorazowo mogą uzyskać informację od księgowej lub doradcy podatkowego jaki zakupy mogą być zaliczone koszty prowadzonej działalności.