Zgodnie z art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, również wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialność, ma możliwość na okres od 1 do 24 miesięcy zawiesić działalność. Jakie warunki należy spełnić i o czym należy wiedzieć, aby cała procedura przebiegła sprawnie i bez zbędnych komplikacji?
Zawieszenie spółki, a składki ZUS i podatek dochodowy
Przerwa w prowadzeniu działalności w wyniku jej zawieszenia zwalnia przedsiębiorcę z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jednocześnie nie ma on obowiązku składania deklaracji oraz wpłacania zaliczek na podatek.
Doradca podatkowy biura rachunkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu podkreśla, że konieczność opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne obowiązuje do ostatniego dnia miesiąca, w którym to nastąpiło zawieszenie spółki z o.o. Obowiązek ten powraca od pierwszego dnia miesiąca, jaki następuje po miesiącu, w którym dokonano zgłoszenia wznowienia działalności. Przedsiębiorca może jednak złożyć odpowiedni wniosek w celu objęcia go dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym.
Zawieszamy wykonywanie działalności gospodarczej przez spółkę z o.o.
Należy pamiętać, iż postanowienia związane z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej mogą być zawarte w umowie spółki z o.o. Jeżeli jednak nie zostały w niej zawarte, decyzja w tej sprawie podejmowana jest przez Zarząd bezwzględną ilością głosów, co również podkreśla doradca podatkowy Fintaxis Finanse.
Wspólnik, zawieszając działalność gospodarczą, jest zobowiązany do złożenia wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przez spółkę z o.o. we właściwej siedzibie sądu gospodarczego. Musi on zawierać informacje dotyczące nazwy firmy, numeru KRS i NIP, siedziby i adresu przedsiębiorcy, jak również dokładnej daty rozpoczęcia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Konieczne jest wypełnienie formularza KRS-Z62, który składany jest w biurze podawczym właściwego sądu. Możliwe jest także nadanie go w urzędzie pocztowym na adres sądu.
Trzeba również pamiętać, aby wraz z wnioskiem złożyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników oraz oryginał uchwały lub poświadczoną notarialnie kopię uchwały właściwego organu spółki z o.o. informującą o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Ponadto, spółka wypełnia dokumenty, które mają na celu wyrejestrowanie, zmianę lub korektę danych spółki jako płatnika składek. Są to druki ZUS-ZAA, ZUS-ZBA, ZUS-ZIPA, ZUS-ZWPA. Następnie zostają one przekazane bezpośrednio przez sądy rejestrowe do odpowiedniej jednostki ZUS.
Decydując się na prowadzenie księgowości w biurze rachunkowym Fintaxis Finanse, każdy przedsiębiorca może liczyć na wsparcie oraz pomoc podczas zawieszenia prowadzenia działalności, co nie tylko przyśpiesza cały proces, ale też pozwala uniknąć błędów przy wypełnianiu dokumentów.