Umarzanie subwencji z Tarczy PFR

2021-05-04 11:38:58 Umarzanie subwencji z Tarczy PFR

29 kwietnia rozpoczyna się proces umarzania subwencji przyznanych z Tarczy 1.0 PFR. Każdy przedsiębiorca, który otrzymał wsparcie, będzie mógł o to wnioskować w ciągu 10 dni roboczych, licząc od dnia w którym upłynął rok od uzyskania środków. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że po podpisaniu i wysyłce wniosku nie będzie już możliwości odwołania się od przyznanej kwoty zwrotu subwencji na kolejnych etapach postępowania.

Proces umorzenia będzie mógł uruchomić przedsiębiorca albo osoba działająca w jego imieniu.

Bank, za pośrednictwem którego podpisano umowę w ramach tarczy PFR 1.0, udostępni w swoim serwisie elektronicznym wstępną informację o wysokości zwrotu subwencji, a także częściowo już wypełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Brakujące dane trzeba wprowadzić samodzielnie. Wniosek będzie następnie udostępniony w bankowej skrzynce pocztowej – najpóźniej dzień przed pierwszym możliwym dniem jego złożenia. Możliwość edycji i wysyłki dokumentu pojawi się dopiero w dniu, kiedy złożenie wniosku będzie już możliwe.

Dane, które trzeba uzupełnić samodzielnie, to: oświadczenie o wysokości straty na sprzedaży (dla małych i średnich przedsiębiorców); oświadczenie o spadku przychodów ze sprzedaży (dla starających się o umorzenie 100%) i inne, jak np. oświadczenie o odpowiedzialności karnej, przeniesieniu rezydencji podatkowej lub przekształceniu. Pozostałe dane zostaną pobrane z rejestrów publicznych, takich jak ZUS czy KAS.

Należy dokładnie zapoznać się z wnioskiem oraz zaproponowaną przez PFR kwotą umorzenia. Podpisanie i wysyłka dokumentu oznaczają, że przedsiębiorca zgadza się na proponowane warunki. Od tego nie ma już odwołania, a przyznana kwota nie będzie podlegała zakwestionowaniu na późniejszych etapach postępowania.

Następnie trzeba zweryfikować czy wprowadzone dane są poprawne. Warto też zapisać wniosek w wersji cyfrowej lub wydrukować. PFR zaleca, aby wszelkie rozbieżności w danych wyjaśnić w odpowiednich urzędach jeszcze przed wysłaniem wniosku.

Kolejny krok to podpisanie i wysyłka wniosku za pomocą systemu autoryzacji banku. Następnie PFR zweryfikuje dane zawarte w dokumentach, porównując je z tymi w rejestrach ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS, KRS, CEIDG, GUS.

W ostatnim kroku PFR podejmuje jedną z wymienionych poniżej decyzji.

Możliwość 1: Częściowe umorzenie subwencji do 75% (pozostałą część należy zwrócić)

Aby je uzyskać, małe i średnie firmy muszą spełnić następujące warunki składowe:

0% do 25% – w zależności od utrzymania skali zatrudnienia (procent umorzonej kwoty zmniejsza się proporcjonalnie do zmniejszenia zatrudnienia);

25% – pod warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy od dnia otrzymania subwencji;

0% do 25% – w zależności od wykazanej skumulowanej straty gotówkowej.

Z kolei warunki umorzenia dla mikrofirm są następujące:

25% – pod warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy od dnia otrzymania subwencji;

0% do 50% – w zależności od utrzymania skali zatrudnienia (procent umorzonej kwoty zmniejsza się proporcjonalnie do zmniejszenia zatrudnienia).

Możliwość 2: Pełne umorzenie subwencji

To rozwiązanie przysługuje przedsiębiorcom, którzy spełnili wyżej wymienione warunki dla częściowego umorzenia subwencji oraz posiadają przynajmniej jeden kod PKD spośród zamieszczonych na liście dołączonej do rozporządzenia. Co ważne, nie musi to być przeważający kod PKD.

Możliwość 3: Odmowa umorzenia subwencji – zwrot całości środków do PFR

Z taką decyzją muszą się liczyć przedsiębiorcy, którzy nie dotrzymali warunków otrzymania subwencji, a więc na przykład wydawali środki na cele wyłączone z finansowania w regulaminie PFR. Od dnia otrzymania decyzji odmownej przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot całości subwencji.

Możliwość 4: Decyzja o zidentyfikowaniu okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi

W takiej sytuacji zostanie uruchomione postępowanie wyjaśniające. W jego trakcie przedsiębiorca będzie miał prawo złożyć dodatkowe dokumenty i oświadczenia. PFR poinformuje go o powodach, które sprawiły, że ustalenie wysokości zwrotu było niemożliwe. Ostateczna decyzja zostanie wydana do 6 miesięcy od dnia udostępnienia pierwotnej decyzji. W szczególnych przypadkach ten okres może zostać przedłużony, o czym przedsiębiorca zostanie poinformowany.

Kiedy decyzje, kiedy zwroty?

Przedsiębiorca otrzyma decyzję od PFR w ciągu 15 dni roboczych liczonych od ostatniego dnia, w którym mógł złożyć wniosek. Zwrot części nieumorzonej rozpocznie się po upływie 13 miesięcy kalendarzowych, licząc od pierwszego dnia pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym wypłacono przedsiębiorcy subwencję finansową. Beneficjent będzie miał na spłatę 24 miesiące.

Copyright © Fintaxis Finanse

Pozostałe aktualności

2024-03-21 09:49:05 Jak Optymalnie Zamknąć Rok Podatkowy 2023? Ekspertyzy i Wskazówki - PIT i CIT

W świecie biznesu, koniec roku podatkowego staje się kluczowym momentem, wymagającym od przedsiębiorców strategicznego podejścia. Wielu właścicieli firm, stając przed perspektywą zamknięcia roku z deficytem, nie zdaje sobie sprawy z dalekosiężnych konsekwencji takiej decyzji.

Sprawdź jak nie zamykać roku podatkowego!

Czytaj więcej →
2024-03-13 09:35:57 Wakacje kredytowe przedłużone na 2024 rok: Zmiany w programie i kryteriach.

Zwiększone wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców to dobra nowina dla osób borykających się z trudnościami w spłacie kredytów hipotecznych. Podniesienie wartości maksymalnego wsparcia, wydłużenie okresu pomocy i elastyczniejsze warunki spłaty to kroki w kierunku większej stabilności finansowej. Oto szansa na oddech dla tych, którym potrzebna jest pomoc w trudnych chwilach.

Sprawdź szczegóły!

Czytaj więcej →
2024-03-08 09:24:16 Bezpłatna gwarancja spłaty kredytu dla przedsiębiorców od BGK

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), ogłasza wprowadzenie nowej oferty kredytowej – Biznesmax Plus. Ta innowacyjna gwarancja ma służyć wsparciu małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w realizacji ich projektów inwestycyjnych oraz w zapewnieniu potrzeb obrotowych na każdym etapie prowadzenia działalności.

Sprawdź szczegóły!

Czytaj więcej →
2024-03-08 08:47:07 Ile musi zarabiać singiel, aby uzyskać kredyt na mieszkanie?

Planując zakup mieszkania, wiele osób zastanawia się, ile trzeba zarabiać, aby otrzymać kredyt hipoteczny. Szczególnie singiel, który samodzielnie podejmuje decyzję o zakupie nieruchomości, musi dokładnie oszacować swoje możliwości finansowe. Jakie są minimalne wymagane zarobki i jakie są trendy na rynku nieruchomości?

Sprawdź szczegóły!

Czytaj więcej →
Fintaxis Finanse - Departament Wsparcia Biznesu
Verified by MonsterInsights