Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie cen transferowych zakłada możliwość rekalkulacji cen transferowych przez organ podatkowy w przypadku szczególnie trudnych do wyceny wartości niematerialnych.
Zmiany w tym zakresie wynikają z nowelizacji uszczelniającej ustaw o podatkach dochodowych z 23 października 2018 r. i wchodzą w życie już od nowego roku.
Po pierwsze: rekalkulacja ceny
Projekt wprowadza wiele „nowości”, w tym możliwość skalkulowania ex post przez organ podatkowy ceny transferowej trudnych do wyceny wartości niematerialnych. Kwestia ta jest o tyle skomplikowana, że dotychczas przenoszenie tych wartości pomiędzy poszczególnymi podmiotami nie było podparte żadnymi rzetelnymi danymi porównawczymi. Jeżeli cena zostanie ustalona zgodnie z prognozami finansowymi, niezbędne będzie zweryfikowanie, czy wybrane informacje finansowe nie odbiegały istotnie od danych rzeczywistych. Jeżeli rozbieżność pomiędzy informacjami/danymi prognozowanymi, a rzeczywistymi przekroczy 20%, fiskus będzie miał pełne prawo rekalkulować cenę transferową – wyjaśnia doradca podatkowy z biura podatkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu.
Po drugie: badanie porównywalności
Projekt zakłada większe znaczenie całościowe warunków ustalonych/narzuconych między podmiotami powiązanymi. Nowe prawo niweluje konieczność ograniczania się wyłącznie do badania ceny transferowej. Podatnik oraz fiskus winni ustalić, czy prawidłowo i racjonalnie działające podmioty niepowiązane zgodziłyby się zawrzeć taką samą transakcję i na takich samych warunkach (badanie porównywalności).
Modyfikacji uległy przepisy odnoszące się do badania porównywalności. Uproszczone oraz uelastycznione nie precyzują zasad prowadzenia badań dla szczególnych rodzajów transakcji. Podatnik będzie mógł zatem wybrać i uwzględnić najistotniejsze dla niego okoliczności. Jedną z ważniejszych zmian będzie określenie pierwszego etapu badania porównywalności. Obejmie on zdefiniowanie okresu objętego badaniem (zależnie od faktów i okoliczności, nie musi sprowadzać się do jednego roku). Dodatkowo, wprowadzono zakaz stosowania w badaniu porównywalności danych nieujawnionych jednej ze stron postępowania. Dzięki temu zarówno podatnicy jak i fiskus unikną forsowania się z informacjami, których prawidłowości nie można zweryfikować.
Po trzecie: możliwość kompensaty
Finalnie, rozszerzono przepisy odnoszące się do kompensaty warunków transakcji. Od nowego roku możliwe będzie kompensowanie niższego dochodu uzyskanego z transakcji kontrolowanych w jednym roku obrotowych z dochodem wyższym z transakcji kontrolowanych w roku następnym. Zasada ta sprawdzi się przy wieloletniej realizacji transakcji – w sytuacji, gdy na rozkłada się na kilka lat podatkowych, a w pierwszym roku trwania nie przynosi korzyści.
Wśród licznych nowości jest również zdefiniowanie szóstej metody wyceny – metody wybranej przez podatnika oraz określenie metody dla wyceny exit fee. Uproszczeniu uległy również obecne definicje metod cen transferowych. W projekcie pominięty sposoby i tryby eliminowania podwójnego opodatkowania przy korekcie zysków podmiotów powiązanych.
Potrzebujesz więcej informacji na temat cen transferowych? Umów się na spotkanie z naszym doradcą podatkowym i omów szczegóły.
Fintaxis Finanse