
Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie umożliwiające przedsiębiorcy załatwianie licznych spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu tj. on-line. Warto pomyśleć o jego założeniu już przy rejestracji własnej działalności gospodarczej. Wbrew pozorom, Profil Zaufany znacząco ułatwia prowadzenie biznesu. Zależnie od naszych potrzeb, sprzyja szybkiej zmianie danych firmy, rejestracji do VAT bądź współpracy z ZUS. Lista spraw, które możemy dzięki niemu załatwić rośnie z roku na rok.
Profil Zaufany to specyficzne rozwiązanie przypisane do konkretnej osoby, a dokładnie do numeru PESEL. Narzędzie to działa niemal tak samo jak podpis elektroniczny. Jego założenie niweluje konieczność drukowania i podpisywania papierowych dokumentów. Wszystkie sprawy urzędowe – a przynajmniej większość – możemy załatwiać przez Internet.
Profil Zaufany możemy założyć na dwa sposoby:
– Rejestrując się w serwisie pz.gov.pl, wypełniając wniosek, a następnie potwierdzając naszą tożsamość w jednym z punktów;
– Za pośrednictwem internetowego serwisu bankowego. Wbrew pozorom nie wszystkie banki umożliwiają takie rozwiązanie. Aktualna lista podmiotów znajduje się na stronie pz.gov.pl.
Profil Zaufany ważny jest przez trzy lata. Po upływie tego czasu możemy go przedłużyć.
Profil Zaufany przydaje się w wielu „urzędowych” sprawach, w tym przy:
– Rejestracji działalności gospodarczej;
– Rejestracji VAT;
– Podpisywaniu JPK_VAT;
– Załatwianiu większości spraw w ZUS.
Narzędzie to, chociaż wysoce skuteczne, nie sprawdzi się przy podpisywaniu deklaracji oraz informacji podatkowych, a także przy załatwianiu wielu spraw związanych z prowadzeniem spółek. Nadmienić należy, że Profil Zaufany nie jest tym samym co podpis elektroniczny. Ten drugi ma znacznie większy zasięg – umożliwia podpisywanie między innymi dokumentów handlowych.