
Każdy podatnik, który sprzedaje swoje towary lub usługi zobowiązany jest do rejestrowania swoich sprzedaży na kasie fiskalnej. Osoba, która jest VAT-owcem oraz ta, która z VAT-u jest zwolniona może skorzystać z ulgi refundującej część kosztów za zakup kasy fiskalnej. Kupno kasy fiskalnej jest przede wszystkim dodatkowym kosztem dla przedsiębiorcy. W zależności od tego ile punktów sprzedaży przedsiębiorca posiada, tyle kas rejestrujących będzie potrzebował. Często jest to niemały wydatek informuje Doradca Klienta z naszego Biura Rachunkowego.
Doradca podatkowy z biura rachunkowego we Wrocławiu Fintaxis Finanse informuje, że należy pamiętać iż bardzo istotnym elementem po zakupie kasy fiskalnej, ale jeszcze przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży należy zgłosić zakupioną kasę do naczelnika Urzędu Skarbowego pod który przedsiębiorca należy. Dopiero po otrzymaniu numeru ewidencyjnego kasy oraz wykonaniu jej fiskalizacji przez profesjonalnego serwisanta, który będzie odpowiedzialny za obsługę naszej kasy, możemy rozpocząć rejestrowanie sprzedaży. Po fiskalizacji kasy należy w ciągu 7 dni zgłosić ten fakt do Urzędu Skarbowego. Jeżeli przedsiębiorca wykona powyższe czynności w obowiązujących terminach, wtedy na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia od podatku 90% kwoty netto wydanej na zakup każdej z posiadanych kas rejestrujących, które zostały zgłoszone na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przez przedsiębiorcę. Maksymalna kwota, którą można odliczyć od podatku wynosi do 700 zł.
Jakie warunki należy spełnić, by móc skorzystać z tej ulgi?
Do najważniejszych należy przede wszystkim posiadanie dowodu zapłaty całej kwoty za kasę rejestrująca. Następnie wyżej wspomniane złożone pisma do odpowiedniego Urzędu Skarbowego z informacją o ilości zakupionych kas rejestrujących oraz adresie, na którym będą użytkowane oraz rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży w obowiązującym terminie przy użyciu kasy rejestrującej. Ważną informacją jest również to, że kasy te muszą spełniać kryteria i warunki techniczne zawarte w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT.
Ulgę na zakup kasy można odliczyć w deklaracji VAT za okres w którym rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży lub też w kolejnych okresach. Aktualnie nie ma żadnych ograniczeń czasowych, w których można skorzystać z takiej ulgi. Ważne jest jedynie, aby odliczana kwota nie przekraczała w danym okresie rozliczeniowym kwoty różnicy między kwotą podatku należnego a naliczonego. W sytuacji, gdy ta kwota zostanie przekroczona, wtedy podatnik może skorzystać jedynie z ulgi w wysokości 25% kwoty odpowiadającej 90% kwoty za zakup kasy przy deklaracjach miesięcznych lub 50% przy deklaracjach kwartalnych. Przy ryczałcie kwota do odliczenia nie może przekraczać naliczonej kwoty podatku VAT za dany okres rozliczeniowy.
Przedsiębiorcy będący zwolnieni z VAT także mogą skorzystać z ulgi na zakup kas. Konieczne jest w takim przypadku złożenie wniosku do naczelnika Urzędu Skarbowego, na podstawie którego następuje rozliczenie.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w złożeniu wniosku o nadanie numeru ewidencyjnego kasy rejestrującej lub wniosku o rozliczenie ulgi za zakup kas rejestrujących, zapraszamy do naszego Biura Rachunkowego we Wrocławiu.