Przy ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami, które zostały zawarte w § 3 ust. 36 rozporządzenia w sprawie kas, sprzedawca w pewnych przypadkach może, a nawet jest zobowiązany, uznać reklamację towaru. Wymaga to korekty sprzedaży zarejestrowanej w kasie fiskalnej. W jaki sposób należy ją przeprowadzić oraz w jakich jeszcze sytuacjach jest ona konieczna?
Reklamacja towaru i zwrot należności
Ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani prowadzić podatnicy świadczący usługi na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i na rzecz rolników ryczałtowych.
Przy reklamacji towaru ich zwrotu nie ewidencjonuje się na kasie fiskalnej, a ujmuje się w odrębnej ewidencji, która musi zawierać konkretne dane, czyli:
- datę dokonania sprzedaży
- dane dotyczące sprzedanego towaru lub usługi, w tym ich nazwy, wartość brutto, kwotę brutto i wartość podatku należnego
- termin (dokładna data) zwrotu towaru lub jego reklamacji
- podpisy sprzedawcy i nabywcy
Ponadto, reklamacja lub zwrot towaru są możliwe do przyjęcia tylko w momencie, kiedy nabywca dysponuje dokumentem potwierdzającym jego zakup, czyli w przypadku kas rejestrujących będzie to paragon.
Doradca podatkowy z biura rachunkowego Fintaxis Finanse we Wrocławiu informuje, iż przy uznanej reklamacji, której następstwem jest zwrot całości lub części należności, podatnik zobowiązany jest ująć ją w odrębnej ewidencji, jak też dokonać korekty danych o te wartości w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zewidencjonowanej przy pomocy kasy fiskalnej.
Korekta nieprawidłowości w ewidencji sprzedaży
Zdarza się również, że przy ewidencji na kasie fiskalnej dochodzi do oczywistych pomyłek. W tej sytuacji podatnik także powinien niezwłocznie dokonać korekty, ujmując ją w odrębnej ewidencji. W początkowej fazie prowadzenia działalności, często biuro podatkowe wspiera podatników w takich działaniach, informując o obowiązujących przepisach, jak też o zasadach związanych ze sporządzaniem korekty.
W korekcie przy wystąpieniu błędu w ewidencji powinna znaleźć się informacja o błędnie zewidencjonowanej sprzedaży, w tym wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego oraz opis przyczyny i okoliczności, w jakiej doszło do pomyłki.
Sprzedawca ewidencjonujący sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej musi jednak pamiętać, że jest zobowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, czym zajmuje się biuro rachunkowe Fintaxis Finanse. Prowadzenie księgowości w biurze podatkowym Fintaxis Finanse stanowi możliwość odciążenia z pewnych obowiązków pracowników firmy, jak też szansę na wsparcie i pomoc również przy reklamacjach i zwrotach towarów, jak też popełnionych pomyłkach.